چوگان به نام ايران ثبت جهانی شد - خبر ورزش زنان | وسنا
اخبار روزاین ورزش هاسایر

چوگان به نام ايران ثبت جهانی شد

به گزارش خبر ورزش زنان و به نقل از روابط عمومي فدراسيون چوگان ، صبح روز پنجشنبه ١٦آذر ماه ، پس از ٣ سال تلاش گسترده و رايزني هاي بين المللي همكاري نزديك فدراسيون چوگان و سازمان ميراث فرهنگي ، رشته چوگان بازي سوار بر اسب همراه با روايتگري و موسيقي در دوازدهمين نشست كميته بين دول يونسكو براي پاسداري از ميراث فرهنگي ناملموس در كره جنوبي با آراء قاطع به نام جمهوري اسلامي ايران ثبت جهاني شد.

اين پرونده پس از ٢٠ماه مراحل بررسي و همچنين بر اساس ٥ معيار ثبت جهاني ، داراي شرايط ثبت ،معرفي شد تا در اجلاس كره ،مورد تصويب نهايي قرار گرفت.

چوگان بخشي از جهان بيني ايراني است كه توانسته است تنوعات فرهنگي و هنري در ميان اقوام مختلف را در قالب يك بازي آييني ارائه دهد. ارتباط ميان انسان ، طبيعت و اسب در قالب بازي ،نمايش و موسيقي از توانايي هاي اين بازي آييني است . اين بازي آييني از دوره ساساني تا به امروز هميشه مورد حمايت حكومتهاي ايراني و مردم قرار داشته است . از جمله اهميتهاي اين بازي تاثير آن بر هنر، اقتصاد هنر ، موسيقي ، ادبيات ، نقاشي ، مينياتور و روايتگري است .

معرفي و ثبت چوگان در فهرست ميراث جهاني، معرف تاريخ ، فرهنگ غني و گسترده متنوع ايران در سطح جهاني است و نشان از عظمت فرهنگ ايران در طول تاريخ دارد.

نمایش بیشتر
تبلیغات تبلیغات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا