نگاهی به اتفاقات تازه در لیگ برتر بسکتبال بانوان - خبر ورزش زنان | وسنا
اخبار روزبسکتبالتوپ و تور

نگاهی به اتفاقات تازه در لیگ برتر بسکتبال بانوان

لیگ برتر بسکتبال بانوان در سالی که گذشت با شیوه ای جدید و نزدیک به استانداردهای لیگ های دنیا برگزار شد

به گزارش خبر ورزش زنان (وسنا) و به نقل از روابط عمومی فدراسیون بسکتبال، هفدهمین دوره لیگ برتر بسکتبال بانوان در سال 97 با سبک و سیاق متفاوتی برگزار شد. قبل از این، رقابت های سوپر لیگ به صورت متمرکز برگزار می شد اما گروه جدیدی که در بخش مسابقات بانوان مستقر شدند تصمیم گرفتند لیگ امسال را به صورت رفت و برگشت و نزدیک به استانداردهای دیگر لیگ های معتبر دنیا برگزار کنند.

بر این اساس سوپر لیگ بسکتبال بانوان در سال 97 با حضور 12 تیم در قالب دو گروه 6 تیمی به صورت رفت و برگشت از سوم آبان با 6 تک بازی همزمان در کشور، در دور رفت برگزار شد. پس از یک هفته استراحت دور برگشت مسابقات آغاز شد.

بعد از اتمام مراحل دوره ای، تیم های برتر از هر دو گروه طبق مقام های گروهی، وارد مرحله پلی آف شدند و پس از آن از تاریخ 4/11/97 مرحله حذفی آغاز شد و نهایتا در 17/12/97 به اتمام رسید. از مرحله پلی آف به بعد، تمامی بازی ها به صورت مجموع 2 برد از 3 بازی انجام شد که در مجموع تمامی مراحل، با انجام 82 بازی مسابقات به پایان رسید.

از فیلم برداری کامل تا پخش زنده رادیویی مسابقات بانوان

تالین طهماسیان مسئول دپارتمان داوران و مسابقات بانوان درباره امتیازات برگزاری سوپر لیگ بانوان با شکل جدید گفت: امسال برای اولین بار موفق شدیم یک تغییر مهم در شیوه برگزاری مسابقات انجام و نحوه برگزاری را از متمرکز به تک بازی تغیر دهیم.

از جمله مزایای برگزاری مسابقات به صورت تک بازی (رفت و برگشت)، فشار کمتر و فرصت بیشتر برای ریکاوری بازیکنان، استفاده از مزایای میزبانی، فرصت حضور داوران جوان بومی استان ها، افزایش تعداد بازی ها از 75 به 82 دیدار و پوشش خبری (بازتاب بیشتر در سطح کشور و به دنبال آن جذب اسپانسر) است.

طهماسیان ادامه داد: اتفاق خوب دیگری که در دوره هفدهم لیگ برتر بسکتبال بانوان و برای اولین بار رخ داد فیلم برداری کامل از همه بازی های لیگ برتر بانوان بود که در آرشیو فدراسیون جمع آوری شد و علاوه بر آن، مسابقات به صورت گزارش تصویری روی سایت فدراسیون بسکتبال منعکس شد.

ضمن این که امسال برای اولین بار موفق شدیم در مسابقات مرحله پایانی پخش زنده رادیویی داشته باشیم این اتفاق مسلما فرصت مناسبی برای انعکاس اخبار بسکتبال بانوان در رسانه ها خواهد بود.

آمارگیری به سبک فیبا

نکته قابل توجه دیگری که در لیگ هفدهم رخ داد استفاده از نرم افزار آمار فیبا به نام FibaLivestats بود. اتفاقی که پنج سال سابقه دارد .55 آمارگیر در طول لیگ همه دیدارهای بانوان را با نرم افزار فیبا به صورت هم زمان پوشش اطلاعاتی دادند. اتفاقی بزرگ که چهره ای جدید و حرفه ای از مسابقات بانوان را به نمایش گذاشت.

نازلی مسیحی مسئول آمار مسابقات بانوان درباره فعالیت های سازنده این کمیته گفت: به کوشش کمیته آمار و مسابقات، تمامی 82 بازی بانوان، آمار زنده حین بازی داشتند که روی سایت رسمی فدراسیون در دسترس بود و هست. تیم های لیگ برتر بانوان برای اولین بار آمار و عملکرد تیم خود را علاوه بر خروجی انتهایی کوارترها، به صورت لحظه ای از روی سایت هم مشاهده کردند.

همچنین این امکان به وجود آمد تا نتایج و آمار کامل بازی تیم های دیگر را هم در اختیار داشته باشند. به علاوه امسال برای اولین بار اطلاعات کامل مربوط به 12 تیم لیگ برتر بانوان گردآوری شد و در پایگاه داده جامع بازیکنان کشور که در اختیار کمیته آمار و مسابقات است، بارگذاری شد. بسیاری از بازیکنان بلافاصله بعد از بازی به آمار مراجعه می کردند و عملکرد خود را بررسی می کردند.

او اضافه کرد: اهمیت آمار بر کسی پوشیده نیست. با حمایت فدراسیون بسکتبال و با کمک آمار، لیگ برتر بانوان به خوبی دیده و معرفی شد.

ضرورت توجه به خروجی آمارها 

مسیحی افزود: حدود 5 سال است که آمارگیران در لیگ بانوان فعالیت دارند ولی هنوز تعداد کمی از تیم ها با خروجی هایی که در اختیارشان قرار می گیرد، آشنایی دارند و البته باید گفت تیم هایی که از آمار استفاده کردند قطعا توانسته اند از نتایج مثبت آن استفاده کنند. خروجی هایی که در اختیار تیم ها قرار می گیرد، ارتقا یافته است.

مربیان توانستند به کمک لینک وب کست بازی ها که روی سایت فدراسیون قرار داشت، نه تنها شاخص های فردی، بلکه تحلیل نقاط شوت انفرادی و تیمی بازیکنان، خلاصه روند بازی، برترین های تیم ها در چند شاخص آماری و گزارش های مربوط به عملکرد مقایسه ای تیم میزبان و مهمان در طی بازی را علاوه بر Box Score در اختیار داشته باشند.

البته که نرم افزار FibaLivestats قابلیت در اختیار گذاشتن خروجی های بسیار کاربردی و مفید دیگری را هم از جمله تحلیل ارزیابی عملکرد بازیکنان، خروجی +/- بازیکنان، ارزیابی Line up و ترکیب بازیکنان زمین دارد. گروه آمار این پتانسیل را دارد که این خروجی ها را نیز در اختیار تیم ها قرار دهد.

مسئول آمار مسابقات بانوان اظهار کرد: از جمله دستاوردهای دیگر در سال گذشته برگزاری دوره دانش افزایی برای آمارگیران بانوان و آقایان بود که در نیم فصل لیگ بانوان و تعطیلی لیگ آقایان برگزار شد. 66 آمارگیر از سراسر کشور برای آموزش و دانش افزایی از 7 استان در بخش بانوان و 7 استان در بخش آقایان ( استانهایی که در لیگ برتر تیم داشتند) شرکت کردند. من و آقای اسفندیار پور مدرس این دوره بودیم.

دخترانی با دقتی بالاتر از میانگین جهانی

مسیحی با اشاره به عملکرد قابل تقدیر آمارگیران تصریح کرد: عملکرد کمیته آمار در هر دو بخش آقایان و بانوان بسیار رضایت بخش بوده است. بخش آقایان قدمت بیشتری دارد و از قوی ترین و دقیق ترین آمارگیران آسیا برخوردار است.

در این بخش اعزام برون مرزی هم داشته ایم. اگر بخواهیم درباره بانوان صحبت کنم، با وجود سابقه کمتر، هماهنگی بسیار خوبی در این بخش وجود دارد. هر هفته، شب قبل از مسابقات، جلسات آنلاین آمارگیران برای بازی های روز بعد برگزار می شد.

او اضافه کرد: خوشبختانه روند کمیته آمار بانوان در طول این 5 سال همواره رو به پیشرفت بوده است و سال گذشته برای دومین بار( اولین بار در مسابقات زیر 18 سال غرب آسیا ) توانستیم در کنار آقایان در مسابقات انتخابی جام جهانی به میزبانی کشورمان هم حضور داشته باشیم. خوشبختانه آمارگیران بسیار قدرتمندی در بخش بانوان داریم.

آمارگیران فدراسیون بسکتبال در هر بازی توسط شبکه Statistician’s Network که شبکه جهانی آمارگیران فعال فیبا است، ارزیابی می شوند و با افتخار اعلام می کنم که با وجود اینکه تعداد زیادی از بانوان، امسال اولین سال است که در این شبکه عضویت پیدا کرده اند، عملکرد قدرتمندانه و رضایت بخشی داشته اند تا جایی که حتی تعداد زیادی از آمارگیران بانوان در هر بازی درصد دقت ورود اطلاعات بالای 90% ( که بالاتر از میانگین جهانی است) داشته اند و بالاترین درصدمان هم در لیگ امسال 99% بوده است که درصد خیره کننده ای است.

نمایش بیشتر
تبلیغات تبلیغات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا