الهام اصغری ، مهناز کریمی و ماراتن چهارده ساعت شنا در طول یک استخر - خبر ورزش زنان | وسنا
شنامهمتر از خبرورزش های آبی

الهام اصغری ، مهناز کریمی و ماراتن چهارده ساعت شنا در طول یک استخر

به گزارش خبر ورزش زنان (وسنا)، شنبه 25 اردیبهشت قرار است دو رکوردار شنای استقامتی کشور یعنی خانم الهام اصغری با ثبت آخرین رکورد خود به مدت 13 ساعت و 32 دقیقه و طی مسافت 24 کیلومتر و 4 متر با خانم مهناز کریمی که آخرین رکورد خود را با 14ساعت و طی مسافت 32 کیلومتر و 760 متر به ثبت رسانده و تا این لحظه رکورددار این رشته در کشور شناخته می شود در شرایطی یکسان به ثبت مجدد این رکورد در کنار هم بپردازند تا برنده  بلامنازع این رکورد با عنوان تنها رکورد دار شنای اسقامتی کشور تا اطلاع ثانوی ! به خانه اش برگردد …همین بهانه خوبی شد تا با جناب آقای هادی رضایی رئیس کمیته ثبت رکورد کشور درباره چندوچون آن به گفت وگو بنشینیم که حاصلش مصاحبه پیش روی شما ست …

-آقای رضایی لطفا توضیحی درباره چگونگی برگزاری  و ثبت این رکورد توسط این دو ورزشکار بفرمایید؟

-نام این آیتم طی بیشترین مسافت شنا در14ساعت است در ابتدا ما باید بدانیم که ثبت رکورد یک حرکت غیر قهرمانیاست یعنی قوانین مسابقات جهانی ندارد ، قوانین مسابقات رسمی کشوری هم شامل آن نمی شود . هررکورد بعد از ارایه درخواستش  توسط فرد متقاضی قوانینش در کمیته ثبت رکورد بسته به شرایط  انجام آن مطرح می شود و پس از تکمیل ومدون شدن آن به اجرا در میآید . در این مورد ما این آیتم را قبلا هم گرفته بودیم فقط آن قوانین را سعی کردیم سخت تر کنیم که افراد عادی و آماتور نتوانند آنرا به راحتی کسب نمایند . این دو ورزشکار هر دو قبلا رکورددار این آیتم بوده اند ولی این بار می خواهند که در کنار یکدیگر قرار بگیرند و به ثبت رکورد خود اقدام کنند.

-چرا 14ساعت را مبنا قرار دادید ؟ چرا 20 ساعت یا 50 ساعت نه؟

-ما قبلا رکورد دوازده ساعت را در دریا گرفته بودیم و به دلیل تاریک شدن هوا و خطرات احتمالی این ساعت را کافی دانسته بودیم ،
که بعدا ورزشکاری که 12 ساعت رکورد داشت گفت که می خواهدرکورد بالاتری را ثبت کند که ما تا 14 ساعت آن را موافقت کردیم چون بیشتر از این مدت تواناییش از حد بدن خارج است و می تواند خطرات زیادی داشته باشد . یعنی یک ورزشکار اگر بخواهد تمام توانش را توی استخر خالی کند ممکن است توی آب بیهوش شود و با خطرات زیادی مواجه شود . که کمیته فنی ما 14 ساعت را به سختی برای ثبت رکورد پذیرفت  و ساعت بیشتر از آن را رد نمود و قرار بر این شد که تمرکز را روی مسافتی که در این 14 ساعت هر ورزشکار می تواند موفق به شنا کردن آن بشود بگذاریم ، بنابراین معیار ما پیمودن بیشترین مسافت در مدت 14 ساعت خواهد بود.

-چه قوانینی از لحاظ خوردن وآشامیدن دو ورزشکار در حین انجام این رکورد زنی وجود دارد؟

-ورزشکار می تواند در این زمان در کناره استخر تغذیه خودش را داشته باشد مثلا آب یا خرمایی بخورد یا همان تغذیه ای که سرداوران و پزشکها اعلام کرده اند را داشته باشند ولی هر چقدر زمان تلف بشود به ضرر خود شناگر است چون با مکث او حریفش میتواند مسافت بیشتری را طی کند.

-آیا برای ثبت این رکورد به غیر از شما بازرسان و نمایندگان دیگری همحضور دارند؟

-یک سرداور نظارت کلی بر روند انجام رکورد دارد که به عنوان ناظر فدراسیون معرفی می شود و کارش نظارت به عملکرد داوران ، جابجایی داوران و کار مهم و حساس جمع بندی امتیازات به عهده خواهد کرد.

-آیا هر دو ورزشکار کاملا با این قوانین آشناییت دارند که در حین انجام مسابقه دچار مشکل نشوند؟

-این آیتم یکبار توسط خانم اصغری و یکبار توسط خانم کریمی انجام شده است وایشون با اختلاف خیلی بالا رکورد شکنی کرده اند و الان مدعی شده اند که می خواهند کنار هم قرار بگیرند ،در واقع همان قوانینی که در رکوردهای قبلی انجام شده برای این مسابقه و مسابقات بعدی هم انجام خواهد شد. ضمن اینکه این قوانین در جلسات به هر دو ورزشکار توضیح داده شده و هر دو نفر نسبت به قوانین این آیتم توجیح هستند.

-به کلمه مدعی بودن اشاره کردید کدام یک از این دو ورزشکار این ادعا را داشته اند و درخواست برگزاری رکوردزنی به این شکل در کنار هم راکرده اند؟

-ببینید رکورد وقتی زده میشود به طبع مدعیان زیادی پیدا می کند سری اول خانم اصغری این رکورد را زدند و بعد از انتشار خبرش خانم کریمی در اهواز مدعی شدند من هم می توانم این آیتم را بزنم و وقتی انجام شد ایشان 8 کیلومتر بیشتر توانستند این رکورد را ثبت کنند الان خانم اصغری می گویند من تمرین کردم ومی خواهم این رکورد را ارتقا بدهم و اگر بشود در مسابقه ای هر دونفرمان در کنار هم این آیتم را اجرا کنیم.

-در واقع شروع و انجام این حرکت بصورت دونفر در کنار هم به درخواست خانم اصغری بوده؟

-چون سطح هر دو این ورزشکاران نزدیک به همدیگر است و هر دو مدعی یک آیتم هستند وقتی ورزشکار اولی رکورد را زد و ورزشکار دومی رکورد او را زد دوباره ورزشکار اولی مدعی شد که میتواند دوباره رکورد را بشکند و آمد به فدراسیون و درخواست داد که من می خواهم در کنار ایشان مسابقه بدهم و نامه زده شد به خانم کریمی که این ورزشکار شما را دعوت به یک مسابقه میکند ( که البته در مسابقات حرفه ای دنیا این اتفاقات می افتد ) و به دنبال این دعوت خانم کریمی هم گفتند من مشکلی ندارم و پذیرفتند که در این رکورد زنی مشترک شرکت کنند . از خصیصه های  ثبت رکورد این است که شرایط برابر باشد و ما هم دیدیم که به جای اینکه یک روز از ایشون ثبت رکورد بگیریم و یک روز دیگر از ورزشکار دیگر و با توجه به اینکه ثبت رکورد این دو نفر نزدیک به هم است با توجه به درخواست خانم اصغری و موافقت خانم کریمی فدراسیون صلاح دید که این دونفر در کنار همدیگر یک رقابت داشته باشند آنهم در شرایط برابر در یک استخر و با یک قوانین تا بلاخره ورزشکار برتر مشخص شود.

-شروع این مسابقه از کی خواهد بود و تا چه ساعتی ادامه خواهد داشت؟

-این رویداد در روز 25 اردیبهشت در استخر بابک معتمد شهر اهواز در ساعت 8 صبح شروع خواهد شد . البته هدف ما این بود که زودتر این برنامه شروع شود ولی شرایط باز شدن استخر توسط مسئولین باعث شد ما از ساعت 8 صبح این برنامه را شروع کنیم.

-به غیر از هیات ناظر شما که کمیته ثبت رکورد هستید چه هیاتهای دیگری ناظر به این رویداد هستند؟

-دو داور نایب رئیس کمیته ثبت رکورد و داور ثبت مهارت های ورزشی سه داور شنا از تهران و چهار داور از استان دعوت کردیم که در مجموع این هشت داور قرار است کنار هم قرار بگیرند و کار را بصورت عادلانه به اتمام برسانند . لازم به توضیح است که همه داورها خانم هستند و به محض شروع برنامه درها بسته می شود و همراهان و دو پزشک داخل مجموعه منتظر می مانند تا برنامه به اتمام برسد.

-شبیه این رکورد به غیر از ایران در آسیا و یا جهان زده شده یا خیر؟

-در جهانی بله هست ، مثلا ما آقای جواد تواضعی را داریم که طول خلیج فارس را شنا کرده اند و البته در مسافتهای مختلف با شرایط مختلف ثبت رکورد های مشابه داشتیم ولی از آنجایی که کتاب ثبت رکورد ما اولین کتاب ثبت رکورد کشورهای اسلامی است می توانیم حد اقل مدعی باشیم که این ثبت رکورد حداقل در کشور تک و نمونه است و مشابهی ندارد.

در آخر

-پیش بینی شما از این رویداد چگونه است با توجه به اینکه هر دو ورزشکار را می شناسید؟

-من سعی میکنم پیش بینی نکنم چون به تجربه ، به من ثابت شده که توی بخش رکورد پیش بینی معنی ندارد . ما رکورد هایی داشتیم که چندین ماه به سه برابر افزایش پیدا کرده و رکوردهایی هم داشتیم که تا به حال بیش از 16 بار شکسته شده اند  و مشخصا در این آیتم چون ثبت رکوردها به هم نزدیک هست نمی توانم پیش بینی کنم اما تنها نکته ای که می توانم بگویم این است که این دو ورزشکار قطعا با اختلاف خیلی کم به نتیجه خواهند رسید.

نمایش بیشتر
تبلیغات تبلیغات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا