واکنش سبقت‌اللهی به دیسکالیفه شدن در قهرمانی جهان: اشتباه داور سهمیه المپیک را از من گرفت - خبر ورزش زنان | وسنا
اخبار روزتیراندازی

واکنش سبقت‌اللهی به دیسکالیفه شدن در قهرمانی جهان: اشتباه داور سهمیه المپیک را از من گرفت

گلنوش سبقت‌اللهی گفت: در فینال مسابقات تیراندازی قهرمانی جهان حق من ضایع شد، اگر داور قانون را می‌دانست کپسول عوض می‌شد و مسابقه‌ام ادامه پیدا می‌کرد.

به گزارش خبر ورزش زنان (وسنا) گلنوش سبقت‌اللهی در گفت و گو با ایسنا در خصوص شرایط پیش آمده در فینال تپانچه بادی مسابقات قهرمانی جهان و دیسکالیفه‌شدنش اظهار کرد: در فینال فقط ۲۴ تیر زده می‌شود و نیازی به پر کردن کپسول نیست. با این وجود قبل از فینال، مجددا کپسول‌ها را شارژ می‌کنیم. یعنی من همیشه این مدلی بودم که با همان کپسول مسابقه به فینال نمی‌رفتم و حتما قبلش آن را شارژ می‌کردم. در باکو هم اینکار را کردم.

قبل از آغاز مسابقه تجهیزات کنترل می‌شود

ملی‌پوش تپانچه در ادامه گفت: مسابقه فینال این شکلی است که ۴۵ دقیقه قبل از شروع باید در سالن حضور داشته باشیم و حضور خود را ثبت کنیم. بعد کنترل تجهیزات انجام می‌شود و ماشه‌ها وزن می‌شود. باید حداقل وزن ماشه‌ها ۵۰۰ گرم باشد. بنابراین مجددا ماشه‌ها بررسی می‌شود. بعد سلاح‌ها را در سالن می‌گذاریم و از سالن خارج می‌شویم. ۱۰ دقیقه بعد با معرفی نام وارد سالن می‌شویم.

موقع قلق‌گیری سلاحم شلیک نمی‌کرد

سبقت‌اللهی گفت: در فینال تپانچه بادی باکو هم همه این جریانات مثل همیشه درست پیش رفت. داور ماشه را وزن کرد و سلاحم شلیک کرد. وقتی به سالن برگشتیم و استارت قلق را زدند دیگر سلاحم شلیک نمی‌کرد. کپسول کامل خالی شده بود. نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد. کسی نبود که بخواهم بگویم سلاحم دستکاری شده است. در همه زمان سلاح کنارم بود. بعد هم که داخل سالن تماشاچیان و پخش زنده بود. نمی‌دانم واقعا چه اتفاقی افتاد.

داور گفت باید دو کپسول می‌داشتم!

وی افزود: بعد از اینکه سلاحم شلیک نکرد می‌دانستم طبق قوانین یک دقیقه وقت خرابی سلاح دارم. به داور اشاره کردم و گفتم “سلاحم خراب است، به مربی‌ام بگویید برایم کپسول بیاورد.” ولی با وجودی که در قلق‌گیری بودیم و استارت مسابقه هنوز زده نشده بود داور ژوری اجازه نداد که کپسولم را عوض کنم. او گفت باید دو کپسول همراهم می‌بود. در صورتی که هیچ ورزشکاری دو کپسول با خود همراه ندارد.

شرکت‌های تعمیر سلاح گفتند سلاحم مشکلی ندارد

او در پاسخ به این سوال که آیا قبلا هم این اتفاق برای سلاحش رخ داده بود گفت: نه اتفاق جدیدی بود. شرکت‌های سلاح برای تعمیر تجهیزات به مسابقات جهانی می‌آیند. بعد از فینال هم سلاحم را برای سرویس بردم. برای آنها توضیح دادم چه اتفاقی افتاده است. آنها سلاحم را دیدند اما هیچ مشکلی نداشت. این اتفاق یک علامت سوال بزرگ شده که آن لحظه چه اتفاقی برای سلاحم رخ داد.

هیچ وقت هیچ ورزشکاری دو سلاح با خود به مسابقه نمی‌برد

وی در پاسخ به این سوال که آیا اجازه داشتن دو کپسول را داشته‌ است گفت: داور اینطور گفت که باید دو کپسول می‌داشتم ولی هیچ وقت هیچ ورزشکاری دو کپسول با خود نمی‌برد. طبق قانون علاوه بر آن یک دقیقه، من ۵ دقیقه قلق را هم وقت داشتم تا کپسولم را عوض کنم. در قلق حتی ورزشکار می‌تواند از خط خارج شود ولی داور تصمیم اشتباهی گرفت.

حق من ضایع شد

وی در خصوص اینکه نتیجه اعتراضی که شده چه خواهد بود گفت: آن موقع اعتراض ثبت شد بعد هم فکر کنم فدراسیون یک نامه جدا زده است. باید صبر کنیم ببینیم پاسخ فدراسیون جهانی چیست. به هر حال که هیچ اتفاقی نمی‌افتد از این جهت که مسابقه انجام، مدال و سهمیه توزیع شده است. از این جهت هیچ اتفاقی نمی‌افتد اما حق من ضایع شد. اگر کتاب قانون را آن لحظه می‌خواندند حق با من بود و کپسول باید عوض می‌شد.

از حذفم خیلی ناراحت شدم چون سهمیه المپیک از دست رفت

وی با حسرت در خصوص از دست رفتن سهمیه المپیک پاریس گفت: نفر هفتم سهمیه داشت و فقط یک نفر حذف می‌شد بقیه همه می‌توانستند سهمیه بگیرند. وقتی حذف شدم خیلی ناراحت شدم‌ من حتی اگر تیر هم نمی‌زدم می‌توانستم سهمیه المپیک بگیرم.

اشتباه داور بود که اجازه نداد سلاحم را عوض کنم

وی در پاسخ به این سوال که آیا اجازه تعویض سلاح هم داده نمی‌شد گفت: لازم نبود سلاح بگیرم‌. اگر آن لحظه کپسول عوض می‌شد مسابقه ادامه پیدا می‌کرد. کپسول من در اتاقی بود که چسبیده به اتاق فینال است. چون مسابقه شروع نشده بود این حق را داشتم که بروم و بیاورم. همه داورها بعد از مسابقه گفتند حق با تو بوده و اشتباه از داور است که اجازه نداد کپسول را عوض کنم. لحظه مسابقه هیچ کدامشان جرات نکردند حرفی بزنند اما بعد از پایان مسابقه همه گفتند که داور اجازه نداشته حق تعویض کپسول را ندهد.

داور به قوانین مسلط نبود

وی در پاسخ به این سوال که آیا پشت این تصمیم داور موضوع خاصی بوده گفت: نه فقط بی سوادی داور بود او مسلط به قوانین نبود. چیزی پشتش نبود. حال من پرسیدنی است. آن لحظه که اصلا نمی‌دانستم چه اتفاقی برایم افتاده است. امیدم به خدا است که دوباره اتفاق خوب تکرار شود.

وی در خصوص مسابقه آینده خود گفت: مسابقه بعد بازی‌های آسیایی است. در تیراندازی نمی‌شود هیچ چیز را پیش بینی کرد اینقدر که شرایط متفاوت و اختلاف‌ها در یک دهم ها است. کلا رشته ما تجهیزات محور است. چه کسی فکر می‌کرد این اتفاق برای من می‌افتد. نمی‌شود واقعا چیزی گفت ولی همه تلاشم را می‌کنم و کاری که یاد دارم را انجام‌ می‌دهم. آبان ماه هم مسابقات قهرمانی آسیا است که سهمیه المپیک توزیع می‌شود.

نمایش بیشتر
تبلیغات تبلیغات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا