پیدا و پنهان ورزش بانوان - خبر ورزش زنان | وسنا
اخبار روزعمومیمهمتر از خبریادداشت ها

پیدا و پنهان ورزش بانوان

ورزش بانوان با وجود موانع و چالش‌هایی که دارد، ظرفیت و توانایی بالای خود را به جامعه نشان داده و دختران ایران دوشادوش مردان برای اعتلای نام ایران تلاش می‌کنند تا ورزش ایران در حوزه بانوان از مدعیان جدی در آسیا و برخی جوامع بین‌المللی باشد. البته این تلاش و کوشش‌ها برای مدال‌آوری چالش‌هایی همراه با محدودیت‌های بیشتری از ورزش مردان را به همراه دارد که از نظرها پنهان است.

به گزارش خبر ورزش زنان (وسنا) ایسنا نوشت :

در سالیان اخیر ورزش بانوان با پیشرفت چشم‌گیری همراه بوده و به همین دلیل توجه‌ها به این حوزه پر پتانسیل و سرشار از استعداد بیشتر شده است، اما همچنان این عرصه نیازمند اقدامات جدی در حوزه تامین منابع مالی، امکانات و زیرساخت‌ها است.

دختران ورزشکار ایرانی برای رسیدن به سکوی موفقیت و کسب مدال که هر ورزشکاری آرزوی آن را دارد، باید موانعی را پشت سر بگذارند که شاید کمتر به آن توجه می‌شود، این در حالی است که فائق آمدن بر این موانع خود شایسته مدال است، اما کمتر کسی از پشت پرده این داستان خبر دارد. از مسئولان ورزشی کشور انتظار می‌رود با توجه به لزوم نشاط در بانوان به‌عنوان رکن اصلی خانواده، توجه بیشتری به ورزش بانوان داشته باشند.

ایسنا منطقه اصفهان در صدد است موضوع ورزش بانوان را در قالب یک پرونده ویژه خبری و از ابعاد مختلف استعدادها، توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها، چالش‌ها و موانع پیگیری و بررسی کند، زیرا ورزش بانوان از موضوعاتی است که با همه ظرفیت‌های موجود آن، همچنان ناشناخته است.

زهره مردانی، سرپرست هماهنگی امور ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، شادابی بانوان را یکی از مهم‌ترین ارکان خانواده دانست و اظهار کرد: شادابی بانوان صد در صد به نشاط جامعه کمک خواهد کرد. حدود نیمی از ورزشکاران استان اصفهان را بانوان تشکیل داده‌ و در برخی از شهرهای استان جمعیت ۷۰ درصدی را شامل می‌شوند. همین امر توجه ویژه‌ای به این موضوع می‌طلبد.

وی افزود: در ورزش حضور بانوان چه از لحاظ اجتماعی، فرهنگی، اسلامی و غیره الزامی است. امیدوارم بتوانیم مجری فعالیت‌های ورزشی در این بخش باشیم و بدانیم این فرصت، یک نعمت الهی است.

مردانی با اشاره تاریخ‌سازی بانوان اصفهان در سال ۱۴۰۱، این طرفیت را حاصل تفکر اندیشه و تلاش اعلام کرد و ادامه داد: امروزه بانوانی داریم که در سطوح بین المللی در سطح بالایی قرار دارند و نیروهای خبره و حرفه‌ای تحویل جامعه ورزشی کشور داده‌اند.

معاونت ورزش بانوان استان اصفهان از ۱۱ اعزام سال گذشته به مسابقات کشورهای اسلامی به‌عنوان مربی، بازیکن، سرپرست و داور خبر داد و گفت: در این رویداد بین‌المللی ۶ عنوان قهرمانی به دست آمد و از این تعداد ۴ مدال تاریخ ساز بوده‌اند. در شمشیربازی نخستین مدال ایران توسط بانوی اصفهانی به دست آمد و در والیبال نیز پس از ۵۶ سال به مدال رسیدیم که مایه مباهات است.

او با بیان میزبانی اصفهان از مسابقات آسیایی و بین‌المللی در رشته‌های مختلف، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ میزبانی مسابقات بین‌المللی در رشته‌های کاراته، صخره نوردی و تنیس بودیم و در تمام بخش‌ها از جمله اعزام به مسابقات درون و برون مرزی، میزبانی‌ها، کسب مدال، ورزشکاران سازمان یافته و غیره نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت چشم‌گیری داشتیم.

مردانی همچنین در خصوص ورزش بانوان در سایر حوزه‌ها و ارگان‌ها نیز بیان کرد: معاونت بانوان اداره کل ورزش و جوانان اصفهان در راستای توسعه ورزش بانوان در برگزاری اولین دوره مسابقات نظام پرستاری در ۶ رشته، اولین دوره مسابقات کارگران بانو کشور در ۱۲ رشته، مسابقات سازمان نظام مهندسی کشور و مسابقات بانشستگان استان در ۱۰ رشته همکاری کرده و جشنواره‌هایی با محوریت زنان اجرایی، خامیاران رضوی، خانواده کارکنان و هیئت‌های ورزشی برگزار کرده است.

او اضافه کرد: ۱۰۵۷ طرح ورزشی در شهرستان‌های استان انجام شده که رشد ۷۱ درصدی نسبت به سال قبل را طی کرده است. همچنین در راستای توسعه و حمایت از ورزش بانوان، پیگیری‌های لازم برای جذب اعتبارات اسپانسر انجام شده و با باشگاه‌ها و حامیان مالی برای تخصیص اعتبارات بیشتر و کارآمد، تعامل داشته‌ایم.

مردانی در پایان درباره مهم‌ترین رویادهای پیش روی ورزش بانوان خبر می‌دهد: میزبانی مسابقات مینی فوتبال در بخش روستاییان، میزبانی المپیادهای استعدادها برتر در برخی از رشته‌ها، پیگیری برای کسب سهمیه بیشتر ورزشکاران در رشته‌های مختلف برای حضور در مسابقات بازی‌های آسیایی هانگژو، نظارت و پیگیری برای کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس، پیگیری طرح‌های ملی ورزشی در هیئت‌های استان، برگزاری فاز اول و دوم طرح دختران آفتاب و طرح پایش سلامت از مهم‌ترین برنامه‌های ورزش بانوان اصفهان در سال جاری است.

ورزش بانوان و چالش‌ها و فرصت‌های آن از اصلی‌ترین مسائل جامعه ورزشی است که نیازمند برنامه‌ریزی، نظارت و حمایت مسئولان ورزشی کشور است.

نمایش بیشتر
تبلیغات تبلیغات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا